Χρύσα Καραγιάννη: «Είμαστε μια ισχυρή και γόνιμη αντιπολίτευση, εντός και εκτός περιφερειακού συμβουλίου»
ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΚΕ 1360 ΦΟΡΕΣ
Έναν χρόνο μετά την ανάληψη των καθηκόντων της στο περιφερειακό συμβούλιο Νοτίου Αιγαίου, η Χρύσα Καραγιάννη ως επικεφαλής της παράταξης «Ανοιχτοί Ορίζοντες στο Νότιο Αιγαίο» κάνει σήμερα μέσα από τη συνέντευξή της στη «Ροδιακή» έναν μικρό απολογισμό της πορείας της.
Μιλά για τις συνεδριάσεις λογοδοσίας της περιφερειακής αρχής, στην οποία ασκεί έντονη κριτική για τη στάση και το έργο της, ενώ, όπως υπογραμμίζει, η διαφωνία που υπάρχει τις περισσότερες φορές πηγάζει από τη διαφορετική οπτική, νοοτροπία και στόχευση για το μέλλον των νησιών μας.
Παράλληλα, παίρνει θέση σε σοβαρά ζητήματα που απασχολούν την περιοχή μας, όπως το μεταναστευτικό, και φυσικά αναφέρεται και στις καταστροφές που προκλήθηκαν στο νησί από τη θεομηνία, κάνοντας λόγο για παθογένειες που δε λύνονται ούτε με καμπάνιες προβολής, ούτε με φιέστες.
- Κα Καραγιάννη, έχει συμπληρωθεί ένας χρόνος από την ανάληψη των καθηκόντων σας στο περιφερειακό συμβούλιο. Ποια ήταν όλο αυτό το διάστημα η πορεία της παράταξης της οποίας είστε επικεφαλής;
Από την αρχή της ανάληψης των καθηκόντων μας ως περιφερειακή παράταξη επιδείξαμε επιμονή, αφοσίωση και διεκδίκηση ενημέρωσης και γνώσης για τα τεκταινόμενα και για τις πτυχές της περιφερειακής διοίκησης, με στόχο την τεκμηριωμένη στάση μας μέσα στα περιφερειακά συμβούλια και στις επιτροπές που συμμετέχουμε. Ποτέ δεν ισχυριστήκαμε ότι όλοι είμαστε οι πιο έμπειροι περιφερειακοί σύμβουλοι.
Στον αντίποδα, καμαρώνουμε για την καθαρότητά μας, που συνάδει με το ότι δεν είμαστε επαγγελματίες πολιτικοί. Ο ίδιος ο περιφερειάρχης από τη μια αρχικά τόνισε ότι το νέο περιφερειακό συμβούλιο θα λαμβάνει όση ενημέρωση χρειάζεται μέσα από τις υπηρεσίες. Από την άλλη, παραδέχτηκε ότι και του ίδιου του πήρε έναν χρόνο στην αρχή της θητείας του για να μπορεί να διαβάσει τους τεχνικούς πίνακες! Ελλείψει όμως επιχειρημάτων στην κριτική μας, ακούσαμε συστηματικά ψευδείς κατηγορίες για άγνοια και ελλιπή προετοιμασία.
Το βασικό μας όμως χαρακτηριστικό, όπως σίγουρα διαπιστώνουν οι κάτοικοι του Νότιου Αιγαίου μέσα από την παρουσία μας στα ΜΜΕ και στα κοινωνικά δίκτυα, είναι ότι ως παράταξη προτάσσουμε τη συναίνεση όπου χρειάζεται, αλλά τολμήσαμε, τολμάμε και θα τολμάμε να συγκρουστούμε, όταν οι πολιτικές της περιφερειακής αρχής δε στοχεύουν στο μακροπρόθεσμο όφελος των νησιών και των κατοίκων τους. Συνεπώς έχουμε ήσυχη τη συνείδησή μας ότι είμαστε μια ισχυρή και ταυτόχρονα γόνιμη αντιπολίτευση, εντός και εκτός περιφερειακού συμβουλίου.
- Πώς κρίνετε τις συνεδριάσεις για τη λογοδοσία της περιφερειακής αρχής που έχουν καθιερωθεί; Ο θεσμός έχει πετύχει τον στόχο του;
Επί της διαδικασίας, στις συνεδριάσεις λογοδοσίας ασκείται η μέγιστη κριτική και τηρείται το γράμμα του νόμου για τις ερωτήσεις της αντιπολίτευσης, ενώ οι απαντήσεις της πλειοψηφίας μπορούν να είναι μακροσκελείς, ασαφείς και χαοτικές.
Ο θεσμός όμως στο σύνολό του δεν έχει πετύχει καθόλου τον στόχο του, κυρίως στη δική μας Περιφέρεια. Οι συνεδριάσεις λογοδοσίας έχουν ταυτιστεί με «καλοστημένες παραστάσεις» από τα μέλη της πλειοψηφίας, θέτοντας ερωτήματα με τέτοιον τρόπο ώστε να οδηγούν απροκάλυπτα σε διατύπωση επαίνων και σε παρουσίαση ωραιοποιημένων «επιτευγμάτων» της περιφερειακής αρχής. Συνολικά, ο θεσμός στην πραγματικότητα δεν υποχρεώνει την περιφερειακή αρχή να λογοδοτεί αληθινά.
Πολλά είναι τα παραδείγματα, όπως όταν ρωτήθηκε για τη διαχείριση του υπερπληθυσμού του ελαφιού, όπου ακολούθησαν γλαφυρές περιγραφές αντίστοιχων λύσεων στα δάση της Αμερικής. Αόριστες απαντήσεις δόθηκαν επίσης για τη στάση της ΠΝΑΙ απέναντι στην αδειοδότηση ανεμογεννητριών, για τη μη εύρεση λύσης στην υλοποίηση της απόφασης για οικονομική στήριξη της οικογένειας του αδικοχαμένου εθελοντή πυροσβέστη Γ. Χατζηνικόλα (ενάμιση σχεδόν χρόνο μετά), ή για το «ανταποδοτικό παράβολο/τέλος διοικητικών πράξεων Αδειών Κυκλοφορίας Περιφερειακής Ενότητας Κυκλάδων» κ.ά. Η στάση της περιφερειακής αρχής κατά τη διάρκεια των ειδικών συνεδριάσεων λογοδοσίας αποδεικνύει περίτρανα την έπαρσή της, καθώς και τη δυσανεξία της στον αντίλογο και την κριτική.
- Η περιφερειακή αρχή αντιμετώπισε κατά την κρίση σας αποτελεσματικά τη χρονιά που πέρασε τα μεγάλα ζητήματα του τόπου μας;
Δε μηδενίζουμε την εργατικότητα και συνεπώς το έργο που γίνεται από την περιφερειακή αρχή, τους πολιτικούς και υπηρεσιακούς υπαλλήλους της ΠΝΑΙ. Αναγκαστήκαμε όμως να καυτηριάσουμε διαδικασίες, συμπεριφορές, εισηγήσεις και αποφάσεις πάνω σε ζωτικά θέματα που αφορούν στην περιφέρειά μας. Η διαφωνία μας τις περισσότερες φορές πηγάζει από τη διαφορετική οπτική, νοοτροπία και στόχευση για το μέλλον των νησιών μας.
Η συγκεκριμένη αιρετή διοίκηση αρέσκεται -όπως και η κυβέρνηση άλλωστε- στην ευημερία των αριθμών και όχι των ανθρώπων: Διαδικτυακά κλικς, διανυκτερεύσεις, προβολή, αύξηση του πληθυσμού (πώς βοήθησε σε αυτό άραγε;). Μετά την ολοκλήρωση ΔΥΟ ΘΗΤΕΙΩΝ, ξεχνά την κακή ποιότητα ζωής του μεγαλύτερου ποσοστού νησιωτών και νησιωτισσών. Επίσης, τεράστια είναι τα προβλήματα μετακίνησης είτε σε περιφερειακούς δρόμους (όπως της Κω, της Ρόδου, της Άνδρου), είτε ενδοπεριφερειακά με τις πολύ κακές και ακριβές ακτοπλοϊκές-αεροπορικές συνδέσεις (κυρίως στις Κυκλάδες), από και προς την ηπειρωτική Ελλάδα. Προφανώς η ψήφιση απόφασης για πίεση προς το Υπουργείο, με στόχο την επίλυσή τους ήταν αναποτελεσματική.
Μεγάλη είναι η ανασφάλεια των πολιτών από την υποστελέχωση και κακή κατάσταση των δημόσιων νοσοκομείων (π.χ. Κω, Ρόδου, Σύρου, Σαντορίνης) αλλά και περιφερειακών δομών υγείας (όπως π.χ. τα Κέντρα Υγείας Σύμης, Πάρου). Η συμβολή της περιφέρειας με παροχή επιπλέον κινήτρων για την προσέλκυση υγειονομικών στα νησιά μας είναι επίσης ανεπαρκής. Οι φιέστες με υποσχέσεις για νέο νοσοκομείο στην Κω... ή για νέο ακτινοθεραπευτικό τμήμα στο Νοσοκομείο της Ρόδου δε λύνει τα απτά παρόντα τεράστια προβλήματα.
Τεράστια είναι και η δυσαρέσκεια από την αποποίηση ευθυνών της περιφέρειας στην αντιμετώπιση φαινομένων όπως πυρκαγιές και πλημμύρες. Η πολύ σημαντική διαχείριση της κλιματικής κρίσης γίνεται προσχηματικά, με αλά καρτ αρμοδιότητες, που αρέσκεται να αναλαμβάνει ή όχι, ανάλογα με το πώς συμφέρει στο επικοινωνιακό αφήγημα κάθε φορά.
Απόδειξη αυτού αποτελεί η εισήγηση για καταψήφιση του τόσο σημαντικού για τη μετάβαση στην κλιματική ουδετερότητα και προστασία του περιβάλλοντος «Περιφερειακού Σχεδίου Προσαρμογής στην Κλιματική Αλλαγή (ΠεΣΠΚΑ) για την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου», το οποίο έχρηζε διορθώσεων σελίδα–σελίδα και δε χαράχθηκε με βάση τον νέο Εθνικό Κλιματικό Νόμο (4936/2022), αλλά με μη επικαιροποιημένα στοιχεία.
Πολλές φορές και τα κίνητρα για τις αποφάσεις και τον σχεδιασμό του προγράμματος της ΠΝΑΙ είναι αμφιλεγόμενα, όπως φάνηκε με την τροποποίηση του Οργανισμού Εσωτερικής Υπηρεσίας της περιφέρειας (ΟΕΥ). Η συγκεκριμένη διαδικασία προκάλεσε μαζί με τη δική μας και την αντίδραση όλης της αντιπολίτευσης, υπαλλήλων (Συλλόγων και Ομοσπονδίας αυτών) και επιστημονικών φορέων, γιατί οδήγησε σε κατάργηση, συγχώνευση, συρρίκνωση τμημάτων, και συνεπώς σε υποβάθμιση υπηρεσιών, αλλά και των Επαρχείων.
Παράλληλα στην ταλαιπωρία υπαλλήλων που βάζει σε κίνδυνο την προστασία του φυσικού περιβάλλοντος, της κοινωνικής μέριμνας, της δημόσιας υγείας, της πρωτογενούς παραγωγής, αλλά προφανώς εξυπηρετεί… κάποιους σκοπούς της πολιτικής διοίκησης.
- Πρόσφατα συζητήθηκε στο περιφερειακό συμβούλιο και ο προϋπολογισμός για τη νέα χρονιά. Πώς θα τον χαρακτηρίζατε και ποια είναι η θέση της παράταξής σας για το περιεχόμενό του;
Παρόλο που μέσα στον προϋπολογισμό υπήρχαν θετικές δράσεις που αν μπορούσαμε μεμονωμένα να υπερψηφίσουμε, θα το κάναμε, στο σύνολό του χαρακτηρίζεται από ένταξη έργων ή απένταξη μερικών ή απλά μεταφορά τους που δεν έχουν ακόμα υλοποιηθεί, μετά από αλλεπάλληλες παρατάσεις, χωρίς πολλές φορές πέναλτι για τους αναδόχους, που καθυστερούν την παράδοσή τους.
Η επιλογή των έργων δεν αξιοποιεί ευρέως κριτήρια σε διαβούλευση με τους δήμους, ούτε προτάσσει την ιεράρχηση και την προτεραιοποίησή τους βάσει των πραγματικών αναγκών των πολιτών.
Δε διέπεται από πνεύμα στρατηγικού σχεδιασμού. Δε γίνεται αναπτυξιακό και παραγωγικό εργαλείο για νησιά που αξιώνουν μια ευοίωνη αυριανή μέρα, με επάρκεια του πρωτογενούς τομέα, ο οποίος με τη σειρά του θα στηρίξει ένα σύγχρονο, βιώσιμο τουριστικό μοντέλο, που σέβεται το εργατικό δυναμικό αλλά και το περιβάλλον, μέσα από το πρίσμα της πράσινης μετάβασης.
Στον αντίποδα, το μοντέλο ανάπτυξης που υπηρετεί ο προϋπολογισμός έχει πυλώνες του την προβολή-προώθηση βιτρίνας και την ανάδειξη εταιρειών κερδοσκοπικού χαρακτήρα ως στρατηγικούς εταίρους σε προγράμματα τύπου Rodos CoLab. Κατηγορηθήκαμε ανάμεσα σε άλλα ότι «δεν αγαπάμε τον τουρισμό». Σαφώς αγαπάμε τον τουρισμό, που με τη σειρά του αγαπά τον προορισμό και τους κατοίκους του, σέβεται τις υποδομές του (νερό, οδικό δίκτυο, υπάρχοντα αεροδρόμια/λιμάνια, διαχείριση απορριμμάτων), στοχεύει σε αξιοποίηση εξειδικευμένου-καταρτισμένου ανθρώπινου δυναμικού με δικαιώματα και ανθρώπινες συνθήκες (καλοπληρωμένης) εργασίας και ζωής, υποκλίνεται στην ιστορία του, αλλά ταυτόχρονα προσβλέπει σε ένα μέλλον με σεβασμό στον φυσικό χώρο και στα φυσικά όρια (πότε θα οριστεί επιτέλους αυτή η «φέρουσα ικανότητα» των νησιών μας;).
- Ποια είναι η θέση της παράταξής σας για το μεταναστευτικό-προσφυγικό αλλά και για τις καταστροφές που προκλήθηκαν από τη θεομηνία;
Η παράταξή μας από την αρχή των πολέμων στη «γειτονιά» μας και κυρίως μετά από την τελευταία γεωπολιτική αναστάτωση, με ρεαλισμό έβλεπε και βλέπει τη νέα μεταναστευτική κρίση να εξελίσσεται. Ταυτόχρονα, λυπάται για τις επιπτώσεις του νέου συμφώνου μετανάστευσης, που από τη μια καθιστά την Ευρώπη κατώτερη των περιστάσεων και από την άλλη δημιουργεί τεράστιο πρόβλημα στις χώρες εισόδου, όπως η Ελλάδα. Πάνω σε αυτό το υπόβαθρο έρχεται να προστεθεί το τεράστιο ζήτημα της υποστελέχωσης των υπηρεσιών που διαχειρίζονται τον μεγάλο όγκο των προσφυγικών ροών (λιμενικό σώμα, συνοριακοί φύλακες, αστυνομία...) που καθημερινά παρατηρούμε στα νησιά μας.
Αντί λοιπόν η κυβέρνηση να προβεί σε στελέχωση αυτών των υπηρεσιών, για να γίνεται ταχύτερα η διεκπεραίωση της αίτησης ασύλου και συνεπώς η μεταφορά προσφύγων στην ενδοχώρα μέσω των νόμιμων οδών μετανάστευσης και η περαιτέρω μετεγκατάστασή τους στα κράτη–προορισμούς τους, ακούμε επίσημες δηλώσεις, που αποκαλύπτουν άλλη ατζέντα. Ενώ τόσα χρόνια κατηγορούσαν όσους συνέβαλαν στην ανθρωπιστικά αποδεκτή διαχείριση του προσφυγικού (ανάμεσα σε αυτούς και εμάς ως «πατριδοκάπηλους») και ενώ δεν έδωσαν το πράσινο φως στη δημιουργία έστω υπνωτηρίων, ξαφνικά ο υπουργός Μετανάστευσης μιλά ξεκάθαρα για την πρόθεση δημιουργίας χώρων προσωρινής κράτησης προσφύγων στη Ρόδο (την ίδια στιγμή που αναγνωρίζεται η κατάντια των προσφυγικών δομών στη χώρα μας, οι οποίες δεν καλύπτουν καν τις βασικές ανάγκες των προσφύγων), σε συνεννόηση με τις τοπικές αρχές. Ο δήμος ξεκαθαρίζει ότι δε δέχεται μια τέτοια πρόταση, όπως και η περιφέρεια. Ποια από τις δύο πλευρές λέει ψέματα;
Κάτι αντίστοιχο συνέβη με την αποποίηση ευθυνών για τις πρόσφατες πλημμύρες στη Ρόδο. Ο περιφερειάρχης, μετά από δέκα χρόνια στην εξουσία, στον δημόσιο λόγο αλλά και σε επίσημη επίσκεψη κλιμακίου του ΣΥΡΙΖΑ, τόνισε ότι ούτε σε επίπεδο πολιτικής προστασίας (αφού μόνο ένα νησί είχε το πρόβλημα), ούτε σε επίπεδο πρόληψης είχε την ευθύνη για τις καταστροφές οικογενειών και επιχειρήσεων, αφού «είχε καθαρίσει το ποτάμι στην Κρεμαστή».
Αμέσως μετά όμως, ήρθε το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και αποσαφήνισε ότι «οι αρμοδιότητες που αφορούν τον σχεδιασμό, μελέτη, κατασκευή και συντήρηση των αντιπλημμυρικών έργων, καθώς και οι αρμοδιότητες που αφορούν τον καθαρισμό και την αστυνόμευση ρεμάτων και απαλλοτριωμένων χώρων παρά τα ρέματα ασκούνται από τις αρμόδιες υπηρεσίες των περιφερειών...», όπως επίσης «την αρμοδιότητα αστυνόμευσης και καθαρισμού κλειστών ρεμάτων έχει η περιφέρεια, δεδομένου ότι σύμφωνα με το Ν. 3852/2010 δεν υφίσταται διαχωρισμός μεταξύ ανοικτών και κλειστών (διευθετημένων) ρεμάτων».
Ποια από τις δύο πλευρές λέει ψέματα; Και γιατί αμέσως μετά ο περιφερειάρχης μαζί με τον δήμαρχο Ρόδου -χωρίς να έχει την αρμοδιότητα- προέβη σε αφαίρεση πλάκας του πλακοσκεπούς ποταμού της Ιαλυσού Ρόδου, όπου και αποκαλύφθηκαν αποφράξεις, που προφανώς συνέβαλαν στην έκταση των ζημιών;
Πόσο λειτούργησε ως σχήμα οξύμωρο η πειστική εισήγηση για καταψήφιση από το περιφερειακό συμβούλιο -ούτε μία εβδομάδα πριν- της ΣΜΠΕ για Αναθεώρηση Σχεδίων Διαχείρισης Κινδύνων Πλημμύρας Νήσων Αιγαίου (καθώς και η καταψήφιση του Περιφερειακού Σχεδίου Προσαρμογής στην Κλιματική Αλλαγή ΠεΣΠΚΑ); Η πίεση από όλους προς την κυβέρνηση για άμεσες αποζημιώσεις δεν αρκεί. Θα έπρεπε να είχε γίνει η σωστή αντιπλημμυρική πρόληψη, ώστε να μην επαναληφθεί το φαινόμενο για ΤΡΙΤΗ φορά!
Ακριβώς αυτά είναι τα στοιχεία που δικαιολογούν την επικριτική μας στάση. Αυτά μας θωρακίζουν με τη δύναμη να επιμένουμε σε μια διαφορετική προτεραιοποίηση των ζητημάτων των νησιών. Δυστυχώς, αντίθετα με όσα είπε ο περιφερειάρχης ακριβώς έναν χρόνο πριν, κατά την τελετή ορκωμοσίας του νέου περιφερειακού συμβουλίου, υπάρχουν «άγονα νησιά». Οι παθογένειες δε λύνονται ούτε με καμπάνιες προβολής, ούτε με φιέστες.