Γιώργος Ματσίγκος: «Δεν πρέπει να ασχολούμαστε μόνο με το πόσοι τουρίστες ήρθαν αλλά με το πόσα άφησαν και πού»
ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΚΕ 2230 ΦΟΡΕΣ
Σε μία καλή χρονιά προσβλέπει και φέτος η Ρόδος, αν και θα πρέπει να λάβουμε υπόψη τούς διάφορους παράγοντες που διαμορφώνουν πάντα το τουριστικό ρεύμα και που το τελευταίο διάστημα προκαλούν εύλογη ανησυχία.
Ο πρόεδρος του Συλλόγου Διευθυντών Ξενοδοχείων Ρόδου, κ. Γιώργος Ματσίγκος, επιχειρεί μία πρώτη εκτίμηση για το πώς θα διαμορφωθεί η σεζόν του 2025, και μέσα από τη σημερινή συνέντευξή του στη «Ροδιακή», απευθύνει κάλεσμα συνεργασίας όλων των φορέων για να έχουμε μία επιτυχημένη χρονιά.
Επισημαίνει ,ότι μία ασφαλή εικόνα θα έχουμε στις αρχές Μαρτίου και ότι οι πρώτες πτήσεις προς το αεροδρόμιο «Διαγόρας», θα γίνουν περί τα τέλη του ίδιου μήνα, επιβεβαιώνοντας και εκείνος, ότι καταγράφεται μία αύξηση των κρατήσεων, ειδικά από την αγορά της Μεγάλης Βρετανίας.
Για μία ακόμα φορά και δοθείσης της ευκαιρίας, αναφέρεται στα «κακώς κείμενα» που υπάρχουν στο νησί μας και για τα οποία πρέπει να υπάρξει μέριμνα, ενώ προαναγγέλλει ότι ο Σύλλογος θα προχωρήσει στη διεξαγωγή έρευνας αγοράς στους πελάτες του νησιού για να αποτυπωθεί η εικόνα που έχουν για τον προορισμό μας.
Κε Ματσίγκο, μια επιτυχημένη τουριστικά χρονιά «έφυγε» για τη Ρόδο, με τα νούμερα να έχουν καταγράψει νέο ρεκόρ στην κίνηση. Πώς θα χαρακτηρίζατε εσείς το 2024;
Θα χαρακτήριζα τη χρονιά που έφυγε ως επιτυχή. Είχαμε αφίξεις σχεδόν 3 εκατομμύρια, με απευθείας πτήσεις στο αεροδρόμιο της Ρόδου και μία αύξηση περίπου 13,5%, σε σχέση με το 2023, δηλαδή ρεκόρ.
Βέβαια, για τα ξενοδοχεία ήταν μια καλή χρονιά από άποψη αφίξεων αλλά η μεγάλη αύξηση οφείλεται στο γεγονός της ανοδικής τάσης στη βραχυχρόνια μίσθωση και αυτό το είδαμε στα χωριά, στους δρόμους και στα σούπερ μάρκετ τροφίμων και ποτών.
Από οικονομικής άποψης, τώρα μπορεί να υπήρχε αύξηση εσόδων αλλά όχι κερδών στις επιχειρήσεις λόγω αύξησης του λειτουργικού κόστους. Σημειώθηκε μικρή αύξηση εσόδων ανά άφιξη ενώ είχαμε αυξημένη φορολογία και ειδικά η αύξηση του τέλους ανθεκτικότητας έπαιξε μεγάλο ρόλο. Γι’ αυτό, πολλές επιχειρήσεις παραπονούνται ότι δεν είδαν αύξηση κερδών στις επιχειρήσεις τους.
Το χειρότερο όμως είναι ότι υπάρχει μεγαλύτερη αύξηση του τέλους για το 2025, η οποία μπορεί να επηρεάσει και τις αφίξεις, αφού είναι ο υψηλότερος φόρος συγκριτικά με άλλους τουριστικούς προορισμούς.
Επίσης, δεν υπάρχει ανταπόδοση. Έπρεπε, κατά την άποψή μου, να είναι χαμηλότερος και να μένει στους προορισμούς, για ανταποδοτικά μέτρα βελτίωσης των υποδομών και προστασίας του περιβάλλοντος. Ήδη, είχαμε αντιδράσεις από μεγάλους τουρ οπερέιτορς ενώ είχαμε και μείωση του μέσου όρου παραμονής επισκεπτών το 2024.
Τώρα πλέον κοιτάμε τη νέα σεζόν που είναι μπροστά μας και η οποία, λόγω των καταστάσεων σε παγκόσμιο επίπεδο, προκαλεί ανησυχία. Εσείς πώς κρίνετε ότι θα εξελιχθεί η τουριστική περίοδος στη Ρόδο φέτος;
Σε ό,τι αφορά την εξέλιξη της σεζόν είναι πολύ νωρίς για να το πούμε. Υπάρχει ανησυχία λόγω των πολιτικών εξελίξεων σε Γερμανία και Γαλλία, υπάρχει οικονομική κρίση σε πολλά ευρωπαϊκά κράτη ενώ η ύφεση η ακρίβεια και ο πόλεμος Ρωσίας-Ουκρανίας προκαλούν προβληματισμό.
Επίσης, έχουμε την αναταραχή στη Συρία και το Ισραήλ, και από την άλλη, επικρατεί μεγάλος ανταγωνισμός, και υπάρχει μεγάλη ακρίβεια στα εισιτήρια. Η μόνη ίσως αγορά που είναι πιο αισιόδοξη είναι η βρετανική, καθώς οι Βρετανοί δηλώνουν ότι θα κάνουν οικονομία αλλά διακοπές θα πάνε έστω και λιγότερες ημέρες.
Θα έλεγα, να μην εκπλαγούμε εάν έχουμε μικρή διόρθωση αφίξεων, αρκεί αυτοί οι οποίοι θα έρθουν, να ξοδέψουν περισσότερα και σε αυτό πρέπει να στοχεύουμε. Δεν πρέπει να ασχολούμαστε μόνο με το πόσοι ήρθαν αλλά με το πόσα άφησαν και πού. Είναι λάθος να πανηγυρίζουμε και να μετράμε μόνο πόσοι τουρίστες ήρθαν.
Είμαι σίγουρος, ότι ενωμένοι όλοι μαζί, φορείς, Αρχές, εργαζόμενοι, θα τα καταφέρουμε. Ήδη, η περιφέρεια ανακοίνωσε σημαντικές δαπάνες για την προβολή των νησιών της, όπως και ο δήμος Ρόδου, για συμμετοχή σε πολλές εκθέσεις και φυσικά, όλες οι επιχειρήσεις που ασχολούνται με τον Τουρισμό.
Πότε, κατά τη γνώμη σας, θα έχουμε μία πρώτη ασφαλή εικόνα για το 2025; Ήδη, έχει γίνει γνωστό, ότι παρατηρείται μία αύξηση και μάλιστα, σε διψήφιο ποσοστό σε ό,τι αφορά τις μέχρι σήμερα κρατήσεις. Εσείς τι λέτε;
Συνήθως είχαμε εικόνα περί τα τέλη Ιανουαρίου, όταν είχαμε και τα δηλωμένα “slots” των αφίξεων του αεροδρομίου. Τώρα, καλή εικόνα θα έχουμε στις αρχές Μαρτίου, όταν επιβεβαιωθούν σχεδόν όλα τα προγράμματα πτήσεων όλων των κρατών.
Θα πρέπει να σημειωθεί, ότι όντως υπάρχει αύξηση κρατήσεων μέχρι σήμερα, ειδικά από Μεγάλη Βρετανία, που είναι η μεγαλύτερή μας αγορά με 770.000 αφίξεις από απευθείας πτήσεις στο αεροδρόμιο της Ρόδου.
Όπως γνωρίζετε, οι συνήθειες έχουν αλλάξει για το πότε και πού θα ταξιδέψουν οι τουρίστες και ειδικά οι Βρετανοί. Επίσης, παρατηρήθηκε και η αποφυγή ταξιδιών τους μήνες του καλοκαιριού λόγω ζέστης, πολυκοσμίας αλλά και ακριβών τιμών, οπότε κλείνουν περισσότεροι τώρα για να επωφεληθούν των μεγάλων προσφορών για αρχή και τέλος σεζόν.
Κατά καιρούς, επισημαίνετε τα «κακώς κείμενα» στο νησί και ζητάτε να παρθούν αποφάσεις για την επίλυσή τους, ώστε να αναβαθμιστούν οι προσφερόμενες υπηρεσίες προς τους επισκέπτες μας. Ποιες πιστεύετε ότι είναι οι εκκρεμότητες που υπάρχουν ακόμα;
Πρέπει να στοχεύουμε πάντοτε στην ποιότητα παροχής υπηρεσιών εντός και εκτός ξενοδοχείων και φυσικά, στην προστασία του περιβάλλοντος, στην κυκλική οικονομία, στη μείωση της σπατάλης, στην ανακύκλωση παντού, στην προσφορά εμπειριών και στη χρήση τοπικών προϊόντων.
Επίσης, στην τοπική γαστρονομία, την αξιοποίηση των εναλλακτικών μορφών τουρισμού και φυσικά, στην ελληνική φιλοξενία, με ευγένεια, χαμόγελο, αγάπη, πάθος, γενναιοδωρία, μεράκι και εξυπηρέτηση του πελάτη.
Βέβαια, χρειάζονται βελτίωση και οι υποδομές εκτός ξενοδοχείων. Όπως γνωρίζετε, τα ξενοδοχεία αναβαθμίζονται συνεχώς αλλά εκτός ξενοδοχείων δεν βλέπουμε το ίδιο. Πρέπει να δοθεί βάρος στην καθαριότητα, στην αποκομιδή των απορριμμάτων, στα πεζοδρόμια, στις διαβάσεις πεζών, τα πάρκα και τα εγκαταλελειμμένα κτήρια. Και φυσικά, να γίνουμε ένας βιώσιμος τουριστικός προορισμός.
Όλες οι έρευνες σε BOOKING, EXPEDIA κ.λπ. δείχνουν, ότι το 70% των επισκεπτών θα προτιμούν προορισμούς που σέβονται το περιβάλλον και το προβάλλουν. Ο κόσμος θα επιλέγει αυτούς τους προορισμούς και με διάθεση, να ξοδέψει περισσότερα.
Υπάρχει και το κυκλοφοριακό, το οποίο το ζούμε καθημερινά με αύξηση της κυκλοφορίας αυτοκινήτων και λόγω βραχυχρόνιας μίσθωσης, καθώς οι περισσότεροι επισκέπτες ενοικιάζουν πλέον αυτοκίνητα.
Επομένως, χρειάζεται άμεσα, κάτι που το είχα επισημάνει από το 2014 μετά την ανάπτυξη της Νότιας Ρόδου, δηλαδή διαπλάτυνση του δρόμου από Κολύμπια μέχρι τη Νότια Ρόδο. Οι περισσότερες κλίνες φιλοξενίας βρίσκονται στη Νότια Ρόδο και ειδικά, οι βραχυχρόνιες μισθώσεις.
Επίσης, ένα άλλο θέμα είναι ότι δεν υπάρχει χώρος στάθμευσης αυτοκινήτων στην πόλη, με αποτέλεσμα πολλοί επισκέπτες να αγανακτούν όταν την επισκέπτονται.
Παράλληλα, πρέπει να γίνει καθαρισμός των πάρκων, σε συνεργασία με επιχειρήσεις και ξενοδοχεία, καθώς και αξιοποίηση όλων των εγκαταλελειμμένων κτηρίων. Ένα άλλο ζήτημα που πρέπει να δούμε είναι και η αναβάθμιση της τουριστικής εκπαίδευσης, καθώς χωρίς ποιοτικά εκπαιδευμένο προσωπικό, δεν μπορούμε να παρέχουμε ποιοτικές υπηρεσίες.
Με την ευκαιρία, θα αναφέρω το γεγονός ότι δεν κάνουμε έρευνα αγοράς επισκεπτών, ώστε να έχουμε ποιοτικά και οικονομικά στοιχεία, για να μπορούμε να προγραμματίζουμε ανάλογες δράσεις, ενέργειες και διαδικασίες. Ο σύλλογός μας, προγραμματίζει να ξεκινήσει και πάλι από φέτος, όπως προ COVID, έρευνα αγοράς και ζητάμε τη βοήθεια φορέων και αρχών. Η έρευνα παντού είναι εργαλείο βελτίωσης και προγραμματισμού δράσεων.
Πότε ξεκινά η νέα τουριστική περίοδος στο νησί, με ποια αγορά και ποιες θα ακολουθήσουν;
Δυστυχώς, η σεζόν της Ρόδου εξαρτάται από το καθολικό Πάσχα. Τα προηγούμενα χρόνια είχαμε το καθολικό Πάσχα στα τέλη Μαρτίου με αρχές Απριλίου, όποτε ξεκινούσαμε αρχές Μαρτίου. Το 2025, έχουμε όλα τα... Πάσχα ορθόδοξο, καθολικό, εβραϊκό στις 20 Απριλίου, οπότε οι πρώτες πτήσεις θα είναι τις τελευταίες ημέρες του Μαρτίου με αρχές Απριλίου και έτσι, χάνουμε αφίξεις τριών εβδομάδων.
Ευτυχώς, έχει καθιερωθεί το τέλος της σεζόν να είναι μέσα Νοεμβρίου, οπότε έχουμε καλό Οκτώβριο, αφού όλα τα αεροπλάνα που έρχονται τον Οκτώβριο, έχουν καλές πληρότητες.