Γιώργος Σγουράκης: "Ο λαός μας δεν έχει πεθάνει"
ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΚΕ 466 ΦΟΡΕΣ
"Ο λαός μας δεν έχει πεθάνει", λένε οι Γιώργος και Ηρώ Σγουράκη που μετά από 35 χρόνια συνεχούς κινηματογραφικής και τηλεοπτικής παρουσίας άφησαν ανεξίτηλη σφραγίδα στην ελληνική δημόσια τηλεόραση, με τη σειρά "Μονόγραμμα".
Ο Γιώργος και η Ηρώ Σγουράκη είναι δύο άνθρωποι οι οποίοι μετά από 35 χρόνια συνεχούς κινηματογραφικής και τηλεοπτικής παρουσίας άφησαν ανεξίτηλη σφραγίδα στην ελληνική δημόσια τηλεόραση. Το συνολικό τους έργο συνοψίζεται σε 750 ταινίες, εκ των οποίων οι 280 αποτελούν τις αυτοβιογραφίες προσωπικοτήτων της τέχνης, της επιστήμης, της πολιτικής και των γραμμάτων, της ιστορικής πια εκπομπής "Μονόγραμμα".Για τη δουλειά τους αυτή, τον περασμένο Δεκέμβριο η Ακαδημία Αθηνών τους βράβευσε, είναι μάλιστα η πρώτη φορά που βραβεύονται τηλεοπτικοί παραγωγοί από την Ακαδημία, με το σκεπτικό ότι "παρουσίασαν με εικόνες, λόγο και οικονομία περιόδους ιστορικές και πρόσωπα που δημιουργούν στους Έλληνες ψυχική ανάταση".
Οι βιογραφικές τους εκπομπές αποτελούν πολύτιμη προσωπογραφία Ελλήνων που έδρασαν στο παρελθόν αλλά και στη εποχή μας και δημιούργησαν, όπως χαρακτηρίστηκε, έργο "για τις επόμενες γενεές".
Αναφερόμενη στη ομόφωνη απόφαση της Ακαδημίας Αθηνών, η Ηρώ Σγουράκη είπε: "Είναι μεγάλη τιμή για μας και μεγάλη τιμή για τη χώρα μας, διότι η Ακαδημία είναι ο ύψιστος πνευματικός χώρος του τόπου και μέχρι τώρα δεν είχε αναγνωρίσει τον τομέα των ΜΜΕ. Τώρα για πρώτη φορά όχι μόνο τον αναγνώρισε αλλά μας βράβευσε για τη δουλειά μας στην τηλεόραση και φυσικά για το σύνολο του έργου μας. Το σημαντικότερο είναι ότι η Ακαδημία ανοίγει νέους ορίζοντες, δεν είναι ότι βραβευτήκαμε εμείς αλλά ότι αναγνωρίζεται η τηλεόραση ως τέχνη. Πολλοί λένε ότι η τηλεόραση είναι τεχνική, εγώ πιστεύω ότι η τηλεόραση υπάρχει και ως τέχνη. Και στο εισηγητικό της βράβευσης αναφέρεται ως τέχνη, η οποία μπορεί να διαδραματίσει σπουδαίο ρόλο και ιδιαίτερα η κρατική τηλεόραση".
"Εμείς έχουμε επιλέξει το ντοκιμαντέρ, έχουμε δοκιμάσει όλα τα είδη εκπομπών, έχουμε κάνει και σίριαλ και ψυχαγωγικό πρόγραμμα και καταλήξαμε ότι το ντοκιμαντέρ είναι αυτό που μας ταιριάζει. Ο ρόλος της δημόσιας τηλεόρασης σε αυτό τον τομέα είναι πολύ σημαντικός. Δεν με ενοχλεί η Eurovision αρκεί να υπάρχει και η άλλη πλευρά", συμπλήρωσε ο Γιώργος Σγουράκης.
Γνωρίστηκαν το 1969 στην Πάντειο, παντρεύτηκαν λίγο αργότερα και από τότε πορεύονται μαζί στη ζωή και στη δουλειά, ο καθένας με το δικό του ρόλο που όμως ο ένας συμπληρώνει τον άλλο. Το κοινό όραμα και το μεράκι ήταν αυτό που τους κατεύθυνε και έτσι η πορεία τους στην ελληνική τηλεόραση είναι συνυφασμένη με την ίδια τους την ύπαρξη.
"Όταν ασχοληθήκαμε με την τηλεόραση το 1977 σκεφτήκαμε ότι αυτό που της έλειπε ήταν η πνευματικότητα, κάτι που λείπει και σήμερα, και θελήσαμε τότε να περάσουμε το πνεύμα των Ελλήνων ποιητών, των λογοτεχνών και των επιστημόνων στην τηλεόραση. Με αυτό το σκεπτικό δημιουργήσαμε την πρώτη ταινία που ήταν αφιερωμένη στο Θεόφιλο, σε κείμενα του Οδυσσέα Ελύτη. Θελήσαμε να αλλάξουμε τη μορφή του ντοκιμαντέρ που ως τότε αναφερόταν μόνο στην ωραία φύση και να βάλουμε στην τηλεόραση το λόγο των πνευματικών ανθρώπων. Έτσι κάναμε με το Σεφέρη τους Δελφούς , με τον Νίκο Καζαντζάκη την Ολυμπία, με το Γιάννη Ρίτσο την Μονεμβασιά", είπε ο Γιώργος Σγουράκης μιλώντας για το ξεκίνημα της αρχειακής καταγραφής.
Όμως τόσο το ξεκίνημα όσο και η πορεία στην τηλεόραση δεν ήταν εύκολη, υπήρχαν εμπόδια και αντιδράσεις ,όπως λέει ο Γιώργος Σγουράκης. "Την πρώτη μονογραφία για τον Θεόφιλο την δείξαμε στην ΕΡΤ και μας την απέρριψαν δύο φορές. Μας έστειλαν μάλιστα επιστολή με την οποία μας ενημέρωσαν ότι δεν ενδιαφέρει την ΕΡΤ. Τότε αποφασίζουμε να την πάμε στο φεστιβάλ Θεσσαλονίκης ως ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους και σαρώνει όλα τα βραβεία. Μετά από 15 ημέρες ανακοινώνεται το νόμπελ του Ελύτη και με καλούν στην ΕΡΤ. Μπαίνω στο γραφείο του Γενικού Διευθυντή, ο οποίος κλειδώνει την πόρτα και μου λέει, 'δεν θα φύγεις από εδώ αν δεν συμφωνήσεις να παιχτεί ο Θεόφιλος'. Στη συνέχεια μου αποκάλυψε ότι μόλις ανακοινώθηκε το Νόμπελ του Ελύτη τηλεφώνησε ο Κωνσταντίνος Καραμανλής και ρώτησε τι έχουν ετοιμάσει για τον Ελύτη. Και επειδή δεν υπήρχε τίποτα άλλο προβλήθηκε ο Θεόφιλος".
Αναφερόμενος στο ξεκίνημα της σειράς "Μονόγραμμα", που φέτος συμπληρώνει 31 χρόνια αδιάλειπτης παρουσίας στη μικρή οθόνη, ο Γιώργος Σγουράκης θυμάται: "Το 1980 συμπληρώνονταν 80 χρόνια από τη γέννηση του Σεφέρη και μέχρι τότε η τηλεόραση δεν είχε μιλήσει για τον ποιητή. Ψάχνοντας για υλικό διαπιστώσαμε ότι δεν υπήρχε τίποτα, μόνο μια μικρή συνέντευξη στη Στοκχόλμη όπου ο Σεφέρης διάβαζε την Ανδρομέδα. Συζητώντας με τον Οδυσσέα Ελύτη, του είπα ότι δεν μπορεί για τον καθοριστικό ποιητή του αιώνα μας να μην υπάρχει υλικό. Σκέφτηκα τότε να κάνουμε μία σειρά αυτοβιογραφιών. Λόγω της σχέσης που είχαμε με τον Ελύτη, ήταν άλλωστε ένας άνθρωπος που μας καθόρισε, τον ρωτήσαμε και αυτός συμφώνησε. Μάλιστα πρότεινε ο τίτλος της σειράς να είναι 'Μονόγραμμα'. Η σειρά ήταν τομή στο ντοκιμαντέρ".
"Κάναμε συζήτηση με τους προσκεκλημένους μας όχι συνέντευξη. Μελετούσαμε πολύ πριν μιλήσουμε με τους ανθρώπους και έτσι ξεδιπλωνόταν η ιστορία της ζωής του. Έμπαινε και ο καλεσμένος μας σε διαδικασία σκέψης. Ο Θεοδωράκης ξεκίνησε να γράφει τους 'Δρόμους του Αρχάγγελου' που είναι η αυτοβιογραφία του τότε που κάναμε την ταινία του. Έχει συμβεί και σε άλλους η ταινία να λειτουργήσει ως έναυσμα για να γράψουν κάτι καινούργιο", τονίζει η Ηρώ Σγουράκη.
Ποιο όμως ήταν το κίνητρο για να προσεγγίσουν ένα πρόσωπο; "Η επιλογή γίνεται αξιακά. Από τον Θανάση Σπυρόπουλο, τον Ευγένιο Σπαθάρη και το Μάριο Βίττι ως τον Κυπριανό Κάτσαρη και τον Ινγκεμαρ Ρεντίν που μετέφρασε Ελύτη και σήμερα μεταφράζει Κική Δημουλά είναι όλοι πρόσωπα με σημαντικό έργο. Αυτούς τους σημαντικούς ανθρώπους αισθανόμαστε υποχρεωμένοι να τους γνωρίσουμε στον κόσμο, διψάει ο κόσμος για ποιότητα και εικόνες που θα του δώσουν αισιοδοξία και ελπίδα. Ο λαός μας δεν έχει πεθάνει", λέει ο Γιώργος Σγουράκης.
"Τα πρόσωπα που παρουσιάζουμε κατά κύριο λόγο μεγάλωσαν σε δύσκολες εποχές. Οι δυσκολίες που πέρασαν τους ώθησαν να αναπτυχθούν και έτσι είναι ένα παράδειγμα ζωής και σήμερα. Οι περισσότεροι από αυτούς που έχουν μονογραφηθεί έχουν περάσει από τεράστιες δυσκολίες, τις οποίες οι γενιές του 80 και του 90 δεν μπορούν να αντιληφθούν. Ο Τσόκλης π.χ. λέει στην ταινία ότι μεγάλωσε σε ένα υπόγειο στα Εξάρχεια και μάζευε γόπες για τον πατέρα του. Είναι δύσκολο να το καταλάβουν τα σημερινά παιδιά που έχουν περάσει μια εικοσαετία μέσα σε μία επίπλαστη χλιδή. Γι αυτό πρέπει να δουν αυτές τις βιογραφίες για να μην χάνουν τα όνειρά τους, για να μην σταματήσουν να σκέφτονται ένα καλύτερο μέλλον", συμπληρώνει η Ηρώ Σγουράκη.
Ο επόμενος μεγάλος στόχος του Γιώργου και της Ηρώς Σγουράκη είναι μία σειρά για τον Καζαντζάκη, αλλά και η αυτοβιογραφία της Αγνής Μπάλτσα και του Λεωνίδα Καβάκου. Επίσης φέτος θα εκδώσουν ένα λεύκωμα για το Ελευθέριο Βενιζέλο και με αφορμή τα 100 χρόνια από την ένωση της Κρήτης με την Ελλάδα, ένα έργο για το οποίο συλλέγουν στοιχεία από το 1986.
"Βαδίσαμε σωστά γιατί είχαμε και σπουδαίους δασκάλους, τον Ελύτη, τον Πρεβελάκη, το Σεφέρη, το Ρίτσο, το Μίκη και τον Καρούζο. Ήταν άνθρωποι που μας έδωσαν τα πλαίσια της ελληνικότητας, τον τρόπο δηλαδή, όπως λέει ο Ελύτης, που αντιλαμβάνεσαι τη ζωή και τα πράγματα και αυτό το αγκάλιασε ο κόσμος", λέει κλείνοντας τη συνέντευξη ο Γιώργος Σγουράκης.
Ο νέος κύκλος της σειράς "Μονόγραμμα" που ξεκινάει μέσα στο Φεβρουάριο σκιαγραφεί 15 σημαντικές προσωπικότητες του πνεύματος και των τεχνών. Η αρχή θα γίνει με τον Γιάννη Κουνέλη και ακολουθούν η Κική Δημουλά, ο Ίνγκεμαρ Ρεντίν, ο Κωνσταντίνος Τσουκαλάς, ο Λουκάς Καρυτινός, ο Διονύσης Σαββόπουλος, ο Πέτρος Θέμελης, ο Θανάσης Βαλτινός, ο Γιώργος Μιχαηλίδης. κ.α.
Πηγή: ΑΜΠΕ
var switchTo5x=true; stLight.options({publisher: "a62b7025-1c15-422d-b317-4315738b6bb8"});

Ακολουθήστε τη Ροδιακή στο Google News