Δημοτική αρχή και κάτοικοι της περιοχής, έκαναν πορεία μέχρι τη Ρόδο. Στόχος τους να μην υποβαθμιστεί, η έδρα του Δήμου.
Μηχανοκίνητη πορεία διαμαρτυρίας από τον Έμπωνα στο κέντρο της Ρόδου, πραγματοποίησαν χθες το πρωί, εκατοντάδες κάτοικοι της περιοχής με επικεφαλής τον δήμαρχο κ. Νίκο Τσουκαλά, διεκδικώντας έτσι να μην υποβαθμιστεί η έδρα του Δήμου Αταβύρου βάζοντας σε περιπέτειες τους κατοίκους.
Οι κάτοικοι του πιο ορεινού δήμου του νησιού μας, έστειλαν ξεκάθαρο μήνυμα προς κάθε κατεύθυνση ότι δεν παζαρεύουν το αυτονόητο και ζήτησαν να μην επιχειρηθεί η μεταφορά της έδρας του ΕΚΑΒ, ενώ ταυτόχρονα αξίωσαν την άμεση επίλυση μιας σειράς προβλημάτων και ζητημάτων που χρονίζουν κοντεύοντας να καταντήσουν «γεφύρια της ʼρτας.»
Λίγο μετά τις 9.30 το πρωί, οι κάτοικοι της Έμπωνας που κατέβηκαν στο κέντρο της Ρόδου με περισσότερα από 150 οχήματα πάσης φύσεως, παρέδωσαν ψήφισμα διαμαρτυρίας σε Νομαρχία, Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου και Νοσοκομείο ΕΚΑΒ Ρόδου.
Στη Νομαρχία λόγω απουσίας του νομάρχη και της νομαρχιακής αρχής, που βρίσκονται στην Κάλυμνο για το νομαρχιακό συμβούλιο, ο δήμαρχος Νίκος Τσουκαλάς παρέδωσε το ψήφισμα στην προϊσταμένη της Διεύθυνσης Προσωπικού Κωνσταντίνα Μοσχίδου, παρουσία του βουλευτή Στάθη Κουσουρνά που άκουσε τα αιτήματα των κατοίκων.
Οι κάτοικοι της Έμπωνας, δήλωσαν απόλυτα αποφασισμένοι να υπερασπιστούν τα δίκαια αιτήματά τους και ξεκαθάρισαν ότι σε περίπτωση μη ανταπόκρισης των αρμοδίων αρχών, θα υπάρξει συνέχιση και κλιμάκωση των κινητοποιήσεων.
Το ψήφισμα
Στο ψήφισμα που εξέδωσε χθες ο Δήμος Αταβύρου και παρέδωσαν σε Νομαρχία, Περιφέρεια και ΕΚΑΒ, αναφέρεται συγκεριμένα:
«Αποφαασίσαμε να απευθύνουμε ψήφισμα με τα αιτήματά μας προς την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου, το νομάρχη Δωδεκανήσου, τη διοίκηση του ΕΚΑΒ, το οποίο θα κοινοποιηθεί παράλληλα στο Γραφείο του πρωθυπουργού, στο υπουργείο Υγείας, στο υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και στους βουλευτές Δωδεκανήσου.
Δηλώνουμε ότι: Α) Δε θα δεχτούμε τη μεταφορά του τομέα του ΕΚΑΒ από το κέντρο Υγείας Έμπωνα. Τα τελευταία χρόνια επιδιώξαμε, δυστυχώς χωρίς αποτέλεσμα, την αναβάθμιση του Κέντρου Υγείας διεκδικώντας κάποιες επιπλέον ειδικότητες ιατρών καθώς πολλοί νέοι και παιδιά μένουν μόνιμα στο δήμο και το Κέντρο Υγείας εξυπηρετεί τα πιο απομακρυσμένα χωριά που δεν έχουν εύκολη και έγκαιρη πρόσβαση στην πόλη σε ενδεχόμενο ανάγκης.
Σ αυτήν την κατεύθυνση συνέβαλε και η ίδρυση του τομέα ΕΚΑΒ στον Έμπωνα κατόπιν καταγγελιών που προέκυψαν για τη λειτουργία του ασθενοφόρου με μονά πληρώματα (μόνον ο οδηγός), γεγονός που ήταν παράνομο, αλλά και επικίνδυνο για την ασφάλεια των μεταφερόμενων ασθενών. Η πρώην διοίκηση του ΕΚΑΒ προέβη στην ίδρυση του εν λόγω τομέα και στην πρόσληψη 5 επιπλέον ατόμων για τη σύσταση διπλών πληρωμάτων του ασθενοφόρου όλο το 24ωρο (όπως ορίζει ο νόμος), ύστερα από επιτόπια επίσκεψη στο χωριό του Έμπωνα, προκειμένου να εξεταστούν τα θέματα της χιλιομετρικής απόστασης από το νοσοκομείο της Ρόδου και η κατάσταση του οδικού δικτύου. Να επισημάνουμε ότι το Κέντρο Υγείας και ο τομέας ΕΚΑΒ του Έμπωνα εξυπηρετούν τους δήμους Αταβύρου, Καμείρου, Χάλκης και όπου αλλού προκύψει ανάγκη. Δυστυχώς, με την αλλαγή της διοίκησης του ΕΚΑΒ αναιρέθηκε ο παραπάνω σχεδιασμός με την αιτιολογία της αλλαγής.
Αντιτιθέμεθα γιατί α) αυτή η αλλαγή που γίνεται με μοναδικό κριτήριο τον αριθμό κλήσεων περιστατικών δημιουργεί μία ανισορροπία καθώς με τη μεταφορά του ασθενοφόρου στην παραλιακή ζώνη Καμείρου (Φάνες-Καλαβάρδα) προκύπτει η ύπαρξη 3 ασθενοφόρων για απόσταση μόνο 20 χιλιομέτρων ενώ αφήνει τα υπόλοιπα 3/4 νησιού χωρίς ασθενοφόρο. Παραβλέπονται τελείως κριτήρια όπως το οδικό δίκτυο, η απόσταση του ορεινού όγκου από την πόλη (ο μέσος χρόνος που απαιτείται για μια διακομιδή από τα χωριά μας προς το κεντρικό νοσοκομείο είναι περίπου 2,5 ώρες).
Έχουμε την αίσθηση ότι κάποιοι κύκλοι μεθοδεύουν τη σταδιακή υποβάθμιση του Κέντρου Υγείας του Έμπωνα και μακροπρόθεσμα ίσως και την κατάργησή του και όλες αυτές οι πρακτικές δεν σηματοδοτούν πρόοδο, αλλά οδηγούν αρκετές δεκαετίες πίσω το κατά τα άλλα ανεπτυγμένο νησί μας. Καταγγέλλουμε επίσης, την απαράδεκτη συμπεριφορά του αντιπροέδρου του ΕΚΑΒ κ. Τζανεττή, στη συνάντηση στις 14/05/2010 όπου, παρουσία των βουλευτών κ. Κουσουρνά και κ. Ζωίδη, του νομάρχη Δωδεκανήσου, υποδιοικητών της Β ΔΥΠΕ Πειραιώς και Αιγαίου και λοιπών φορέων του νομού κατόπιν αιτήματος του δημάρχου μας κ. Τσουκαλά για τήρηση του αρχικού σχεδιασμού σχετικά με τον εν λόγω τομέα, σχολιάζοντας με τρόπο απαξιωτικό είπε α) ότι αυτή είναι η μοίρα των ανθρώπων της επαρχίας που ζουν μακριά από τα κέντρα λήψης των αποφάσεων, β) ότι το ασθενοφόρο δεν πρέπει να είναι σταθμευμένο στα βουνά, αλλά κοντά στους λουόμενους και γ) ότι ο δήμαρχος κινείται αποβλέποντας στη συλλογή ψήφων.
Όταν λοιπόν στο τιμόνι της περιβόητης αλλαγής και αποκέντρωσης βρίσκονται άνθρωποι που η κοσμοθεωρία τους κατατάσσει τους ανθρώπους σε «βουνίσιους» και μη, κι αυτοί οι ίδιοι άνθρωποι διαχειρίζονται αγαθά όπως η υγεία μας, πως να μην ανησυχούμε για το μέλλον το δικό μας και των παδιών μας;
Ζητάμε απλά να εφαρμοτεί ο αρχικός σχεδιασμός και να ισχύσει ξεχωριστός ΟΕΥ για τον τομέα του ΕΚΑΒ στον Έμπωνα, ο οποίος θα είναι ανεξάρτητος από εκείνον του νοσοκομείου της Ρόδου.
Β) Αντιτιθέμεθα στη διακοπή εργασιών στο Φράγμα Κρητηνίας.
Πρόκειται για ένα έργο ντροπής για το οποίο η αρχική σύμβαση ανάμεσα στο υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και την εργοληπτική εταιρεία υπεγράφη στις 22/12/06 με χρόνο αποπεράτωσης 30 μήνες. Δυστυχώς, το θέμα ταλανίζει την περιοχή χρόνια τώρα, χωρίς να διαφαίνονται πιθανότητες άμεσης επίλυσής του. Παρά τις παρεμβάσεις μας, τις μεγάλες υποσχέσεις και τις εναλλαγές των κυβερνήσεων παραμένει ημιτελές και με πολλά προβλήματα.
Ζητάμε: α) Να ενταχθεί το έργο ως έργο-γέφυρα από το Γ ΚΠΣ στο ΕΣΠΑ, στο τομεακό πρόγραμμα του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης «Αλέξανδρος Μπαλτατζής». β) Να εκχωρηθεί η επίβλεψη των εργασιών στην αιρετή περιφέρεια ή στον ενιαίο δήμο του νησιού της Ρόδου για να υπάρξει δυνατότητα επίβλεψης των εργασιών και άσκησης πίεσης για τήρηση του χρονοδιαγράμματος αποπεράτωσης του έργου. γ) Να ασκηθεί πίεση από το υπουργείο προς την εργοληπτική εταιρεία προκειμένου να τηρήσει τους όρους της σύμβασης και σε περίπτωση που η συγκεκριμένη εταιρεία αδυνατεί να ολοκληρώσει το έργο, να εξεταστεί το ενδεχόμενο επαναδημοπράτησής του με χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ και εξόφληση των μέχρι τώρα εργασιών.
Γ) Αντιτιθέμεθα στη μεταφορά του υποκαταστήματος της ΑΤΕ
Με την υπ αριθμόν 171/1977 απόφαση της Νομισματικής Επιτροπής εδόθη η δυνατότητα στους αγροτικούς συνεταιρισμούς να συνάπτουν συμβάσεις με την Αγροτική Τράπεζα για την εξυπηρέτηση πελατών σε απομακρυσμένες περιοχές με την παροχή υπηρεσιών ταμιευτηρίου και αγροτικών δανείων.
Η σύμβαση της ΑΤΕ με το συνεταιρισμό του Έμπωνα υπεγράφη το 1982 και επί 28 έτη η τράπεζα εξυπηρετούσε τα χωριά μας και στήριζε τους αγρότες της περιοχής, επιδεικνύοντας κοινωνική ευαισθησία, όταν καμία άλλη τράπεζα δε δεχόταν να αναλάβει το ρίσκο. Η υπ αριθμόν 285/2009, όμως, καταργεί αυτές τις συμβάσεις ως παράνομες κατόπιν καταγγελιών από άλλες τράπεζες. Στις 23/06/2010 στελέχη της ΑΤΕ πραγματοποίησαν συνάντηση με εκπροσώπους του αγροτικού συνεταιρισμού Έμπωνα και αναμένεται πρόταση της ΑΤΕ για την αντιμετώπιση του προβλήματος.
Το δημοτικό συμβούλιο του δήμου Αταβύρου ως ένδειξη διαμαρτυρίας αποφάσισε το κλείσιμο των υπηρεσιών του δήμου την ημέρα επίδοσης του ψηφίσματος και παράλληλα καλεί όλους τους κατοίκους του δήμου Αταβύρου να συστρατευθούν σε αυτόν τον αγώνα ενάντια σε κάθε προσπάθεεια απαξίωσής μας και να δώσουν μια ζωηρή απάντηση με την παρουσία και τη δράση τους.